Date: 15th February 2014
Led By: Brother Khairul Azahar & Brother Asyraf
Topic: Manners in Seeking Knowledge (Adab-adab Belajar)
Adab-Adab Belajar
Imam
Shafie
- Salah seorang Imam Mazhab yang empat.
- Menghafaz Al-Quran seawal umur 9 tahun lagi.
- Setahun kemudian pula, beliau menghafal kitab al-Muwatta’.
- Pergi ke Madinah untuk menuntut ilmu.
- Di majlis ilmu Imam Malik, Imam Shafie lantas mengambil sebatang lidi lalu membasahkannya dengan air liur kemudian ditulis di tapak tangannya.
- Imam Malik menyoal Imam Shafie mengenai hadis yang telah diajar olehnya pada haritu itu dan mendapati tidak ada satu hadis yang tinggal oleh Imam Shafie daripada 20 hadis yang di telah diajari.
- Selama 18 bulan Imam Shafie berguru dengan Imam Malik.
Pengajaran:
1.Diperhatikan kehadiran Imam Shafie yang sedikit lewat dalam majlis ilmu Imam Malik telah sedikit sebanyak mengganggu perhatian Imam Malik untuk menyampaikan ilmu sepenuhnya.
1.Diperhatikan kehadiran Imam Shafie yang sedikit lewat dalam majlis ilmu Imam Malik telah sedikit sebanyak mengganggu perhatian Imam Malik untuk menyampaikan ilmu sepenuhnya.
Lantaran itu, dalam menuntut ilmu sebaik-baiknya
biarlah berada di dalam majlis seawall mungkin dan tepat pada masanya kerana
sesungguhnya ilmu itu ditunggu dan bukannya menunggu.
Hal
ini juga dapat mengelak daripada penyampai ilmu dan penerima ilmu yang berada dalam
majlis merasa terganggu dengan keterlewatan kita itu.
2. Dalam majlis ilmu, tumpuan perhatian yang sepenuhnya perlu diberikan kepada penyampaian ilmu. Apa sahaja perlakuan yang tidak berkaitan seharusnya dielakkan.
2. Dalam majlis ilmu, tumpuan perhatian yang sepenuhnya perlu diberikan kepada penyampaian ilmu. Apa sahaja perlakuan yang tidak berkaitan seharusnya dielakkan.
Perlakuan
Imam Shafie sahaja yang sedang mencatat isi pengajaran kuliah Imam Malik dengan
menggunakan lidi dan air liur di atas tapak tangan pun sudah begitu mengganggu tumpuan
Imam Malik untuk mengajar apatah lagi sekiranya ada anak-anak murid yang
bercakap-cakap atau melakukan hal-hal lain yang tidak berkaitan semasa pengajaran.
3. Seorang pendidik yang baik akan mengenal pasti kebolehan dan keistimewaan anak muridnya dalam mendidik, agar dengan itu proses pendidikandapatdilakukan dengan tepat, sesuai dengan kebolehan dan keupayaan murid tersebut.
3. Seorang pendidik yang baik akan mengenal pasti kebolehan dan keistimewaan anak muridnya dalam mendidik, agar dengan itu proses pendidikandapatdilakukan dengan tepat, sesuai dengan kebolehan dan keupayaan murid tersebut.
Menyedari kemampuandan keistimewaan Imam
Shafie, Imam Malik terus mengajak Imam Shafie
ke rumah beliau untuk terus dididik dan dipertajamkan kebolehannya sehingga akhirnya ilmu tersebut dapat
dimanfaatkan untuk kebaikan umat.
Antara pengajaran yang boleh diambil daripada nasihat
Imam al-Syafie ialah :
1. Menghindari maksiat kerana maksiat merupakan hijab atau penghalang untuk mendapat ilmu. Hati yang dicemari dengan dosa tidak akandapat menyimpan ilmu yang bermanfaat.
2. Meninggalkan percakapan atau aktiviti-aktiviti yang sia-sia. Sesungguhnya masa itu amat berharga bagi seorang pelajar.
3. Melakukan amalan-alaman sunat secara tersembunyi dan tidak diketahui oleh sesiapapun. Ini antara cara untuk ikhlas dalam beramal soleh.
4. Orang yang mendapat bimbingan Allah sentiasa menghabiskan masanya dengan ilmu dan amalan yang berfaedah untuk dunia atau akhiratnya.
5. Orang yang berilmu juga hendaklah selalu mengingati mati kerana mati itu akan menyibukkan seseorang itu dengan perkara yang bermanfaat untuk kehidupannya selepas mati.
1. Menghindari maksiat kerana maksiat merupakan hijab atau penghalang untuk mendapat ilmu. Hati yang dicemari dengan dosa tidak akandapat menyimpan ilmu yang bermanfaat.
2. Meninggalkan percakapan atau aktiviti-aktiviti yang sia-sia. Sesungguhnya masa itu amat berharga bagi seorang pelajar.
3. Melakukan amalan-alaman sunat secara tersembunyi dan tidak diketahui oleh sesiapapun. Ini antara cara untuk ikhlas dalam beramal soleh.
4. Orang yang mendapat bimbingan Allah sentiasa menghabiskan masanya dengan ilmu dan amalan yang berfaedah untuk dunia atau akhiratnya.
5. Orang yang berilmu juga hendaklah selalu mengingati mati kerana mati itu akan menyibukkan seseorang itu dengan perkara yang bermanfaat untuk kehidupannya selepas mati.
20
Adab Belajar Mengikut Imam al-Ghazali
- Mendahulukan
salam kepada guru dan bersalaman dengan berciumtangan sebagai tanda penghormatan
– ikut jantina.
- Jangan banyak
bercakap di hadapan guru.
- Jangan bercakap
jikalau tidak ditanya.
- Jangan bertanya
melainkan jikalau diarah oleh guru.
- Jangan menyangkal
kata-kata guru.
- Jangan mengumpat
pelajar lain.
- Jangan berbisik
di hadapan guru.
- Jangan berpaling
kiri dan kanan.
- Jangan menyoal
semasa guru kepenatan.
- Berdiri
apabila guru bangun (ketika guru keluar dan masuk).
- Dengar dengan
khusyuk ilmu yang disampaikan walaupun diulang 1000 kali.
- Rujuk guru dalam memilih ilmu.
- Jangan duduk
tempat guru.
- Jangan berjalan
di hadapan guru kecuali darurat.
- Jangan ketuk
pintu berulang kali hingga guru keluar menemuinya.
- Sentiasa
mendapat keredhaannya dan jauhkan kemurkaannya.
- Muliakan
anak-anak guru.
- Selalu berhubung
dengan guru.
- Elakkan
tidak menziarahi guru lebih 40 hari. Ini boleh mengurangkan keberkatan ilmu.
- Selalu mendoakan
guru selepas setiap solat lima waktu.
AL-IMAM ABDULLAH IBN
MUBARAK RAHIMAHULLAH
Short
bio:
·
He
is Imam Abdullah ibnWadhih al-handhali al-tamimi
·
He
is a Khurasan(surroundings of Afghanistan and central asia) scholar
·
He
is a muhaddith(Scholar of hadith), Faqeeh(Scholar of Islamic jurisprudence), a
poet, an orator
How
he learn knowledge:
·
Travelling
far and wide to reach and meet with scholars and teachers
·
Humility
·
Respect
seniors and teachers
·
Give
service to teachers and scholars
·
Creativity
·
Certainty(yaqeen)
·
Be
all-rounded
·
Be
grounded with good qualities/good character
The
Good qualities of Imam Abdullah ibn Al-mubarak
·
Gathered
knowledge: Fiqh, literature, grammar
·
Bravery
·
Eloquence
of speech
·
Piety
and abstinence
·
Night
prayer and worship
·
Pilgrimage
·
Abandoning
what did not concern him of speech
·
Differing
as little as possible with companions
Tips on
Studying:
1.
Take
knowledge from the mouth of scholars and teachers
2.
Memorisation
3.
Learn
one knowledge first and shun from mixing other knowledge with the first one
4.
Go
play and exercise
5.
Study
at the mosque
Summarised Shared Tips on Studying:
Summarised Shared Tips on Studying:
1. Niat
yang betul
2. Ikhas
kerana Allah
3. Sifat
Tawaduk – Belajar seperti kita tidak tahu apa-apa
4. Datang
kelas tepat pada waktu
5. Baca
doa belajar
1. Hormat
Guru
2. Diam
dalam kelas – Don’t distract or argue with guru
3. Tulis
nota – Take pride in any assignments that we were given and hand in on time
4. Revise
5. Help
our friends in need – Teaching is the best way to learn
5. Doa
untuk sendiri dan guru
5. Tawakkal
Alhamdulillah, JazakumuAllah Khair to everyone who came. (:
Alhamdulillah, JazakumuAllah Khair to everyone who came. (:
No comments:
Post a Comment